Review: Cars 3

“Concentratie. Snelheid. Ik ben snelheid.”

Een mooier verjaardagscadeau kon Joshua zich niet wensen: op 12 juli 2017 verscheen de nieuwste Cars film: Cars 3! En stiekem vonden wij het ook wel leuk want meneer is GEK op auto’s en GEK op Cars 1. Als het aan hem ligt kijkt hij deze film de hele dag door. Zelfs wanneer ik de soundtrack thuis opzet weet hij precies bij alle nummers de scene te benoemen. Ik vond het zelfs een beetje jammer dat hij niet deze leeftijd had wanneer Cars 1 in de bioscoop draaide. Dat zou hij fantastisch hebben gevonden! Dus je begrijpt mijn enthousiasme toen Cars 3 werd aangekondigd, al dan niet gematigd enthousiasme….

Geanimeerde James Bond-versie

Na het fiasco van Cars 2 had ik weinig goede hoop toen de release werd aangekondigd van nummer 3. De trailers gingen over snelheid en ik was echt bang dat het weer zo’n ‘snelle’ film zou worden. Cars 2 vond ik rampzalig met al zijn geweld en “leuke” grapjes. Waar Cars 1 heel origineel was, echt voor kinderen was geschreven maar ook vermakelijk voor ouders (die moeten immers ook mee naar de bioscoop), een toffe soundtrack had en een gemoedelijk en zelfs lieflijk, bijna ouderwetse verhaallijn had, leek Cars 2 met zijn boeven en maffia-insteek (leuk voor kids???) een geanimeerde James Bond-versie vol volwassenen met auto’s…… Een totale mismatch als je het mij vraagt, maar de recensies waren destijds gemixt.

Waardig vervolg

Cars 3 stelde niet teleur, blijkt totaal anders en heeft het verhaal van Cars 1 een waardig vervolg gegeven. Het verhaal is weer best lieflijk, het moraal is zelfs weer ouderwets: het nieuwste is niet altijd het beste, de muziek is mwah, maar de film bevat genoeg ‘race’-gehalte en daar kun je mijn Joshua niet blijer mee krijgen! Er zitten zelfs emotionele momenten bij, momenten die voor de papa’s en mama’s best herkenbaar kunnen zijn. De jonge kijkers (zeker die van mij) zullen dat misschien anders oppikken maar ik vond het sterk. En een groot pluspunt: er zitten Top Gear-achtige shots in. Dus de film is ook niet vervelend om naar te kijken, letterlijk!

Sterk verhaal

Het verhaal is zelf ook best sterk: er is een nieuwe generatie auto’s op komst, voorzien van de nieuwste snufjes. Bliksem McQueen lijkt te gaan behoren tot de oude garde. Winnen van de races lijkt geen optie meer. Totdat hij getraind wordt door Cruz met de nieuwste snufjes. Maar Cruz is zelf ook niet vies van racen. En Bliksem heeft het niet zo op de nieuwste snufjes…. Het verhaal neemt een wending die ik niet zag aankomen. En het is zowel hilarisch als mooi. Meer vertel ik niet natuurlijk! Maar juist die wending geeft Cars 3 het hele Cars-verhaal een nieuw element mee: racen. Ja dat klinkt misschien wat tegenstrijdig. Maar bij Cars 1 lag het accent veel op het stadje Radiator Springs. Cars 3 gaat over snelheid, racen en trainen. En juist dat is wat Joshua wilde zien. En dat is gelukt!